Zalety i wady stosowania poszczególnych technik badań sondażowych

Techniki przeprowadzania badań sondażowych w badaniach opinii obarczone będą bardzo często wszelkiego rodzaju wadami, aczkolwiek będą także posiadały swoje zalety. W związku z tym, każde z nich predestynowane będzie do specyficznych rodzajów zastosowania. Kluczem do sukcesu będzie prawidłowe dobranie techniki w zależności od problemu badawczego. Im lepiej uda nam się dostosować technikę badawczą do rodzaju przeprowadzanego badania, tym lepsze osiągniemy efekty badania w postaci bardziej rzeczywistych odpowiedzi na stawiane w badaniu pytania. Zobaczmy więc jak wyglądają w szczegółowym zestawieniu poszczególne techniki badawcze wraz z ich wadami oraz zaletami.

WYWIAD OSOBISTY W DOMU

Mocne strony:

  • Wysoka realizacja próby
  • Skomplikowane i dłuższe kwestionariusze
  • Możliwość zachęcania do odpowiedzi
  • Możliwość wyjaśniania nieścisłości
  • Korzystanie z pomocy wzrokowych
  • Dotarcie do szczególnych respondentów

Słabe strony:

  • Długi czas realizacji
  • Wysokie koszty
  • Wpływ ankieterski
  • Problemy z kontrolą
  • Brak anonimowości - problemy z pytaniami wrażliwymi
  • Bezpieczeństwo ankieterów

WYWIADY W MIEJSCACH PUBLICZNYCH

Mocne strony:

  • Korzyści zbliżone do tych z wywiadów w domach, ale także: tańsze i mniej czasochłonne

Słabe strony:

  • Reprezentatywność próby
  • Błąd frekwencji
  • Krótkie kwestionariusze

WYWIADY TELEFONICZNE

Mocne strony:

  • Rozproszenie próby
  • Niskie koszty
  • Szybkość realizacji
  • Jednoczesne kodowanie danych i weryfikacja
  • Skomplikowane kwestionariusze

Słabe strony:

  • Niereprezentatywność prób
  • Niski stopień realizacji
  • Numery zastrzeżone i numery firm
  • Krótkie kwestionariusze
  • Proste skale

ANKIETY POCZTOWE

Mocne strony:

  • Rozproszenie próby
  • Możliwość prób celowych
  • Stosowanie tematów wrażliwych
  • Brak efektu ankieterskiego
  • Respondent może wypełniać we własnym tempie

Słabe strony:

  • Brak wpływu na czas realizacji
  • Koszty ponownych wysyłek i zachęt
  • Brak nadzoru i możliwości wyjaśniania
  • Proste kwestionariusze

SONDAŻE INTERNETOWE

Mocne strony:

  • Brak kosztów ankietera
  • Jednoczesne kodowanie danych, szybkość analizy
  • Możliwość użycia pomocy wizualnych, dźwiękowych
  • Dotarcie do specjalnych grup

Słabe strony:

  • Konieczność posiadania technologii (koszty)
  • Zmienny współczynnik realizacji
  • Zakłócenie odpowiedzi

Podsumowanie

Jak więc widzimy, każda z technik zbierania informacji sprawia iż badanie opinii będzie dawać nam zupełnie odmienne wyniki, wobec czego też, powinniśmy tutaj przede wszystkim starannie dopasować technikę do efektów jakie zamierzamy osiągnąć. Okazuje się bowiem iż każda z nich będzie nadawać się do zastosowania w innych przypadkach, a co za tym idzie, warto tutaj starannie przeanalizować wszystkie fakty, aby w ostatecznym efekcie, osiągnąć wyniki badań, pozwalające na bezpieczne ich wdrażanie w działalności społecznej i politycznej. Aby osiągnąć wyniki, jak najwierniej oddające rzeczywisty stan poglądu społeczeństwa na dane kwestie.

Tagi

badania opinii badania ankietowe sondaż badanie opinii
Badania ankietowe od 4 zł.