Jak prawidłowo zmierzyć opinię klienta?

W celu uzyskania miarodajnych wyników badań opinii klientów należy wykorzystać specjalistyczne narzędzia, a przy tym zadbać, aby badanie zostało przeprowadzone zgodnie z obowiązującymi zasadami. Co więcej należy pamiętać, że podejmowane działania powinny zostać nakierowane na realizacją wybranego celu. Przede wszystkim badanie powinno dbać o dobro badanego, a więc o jego komfort i zachowanie poufności, anonimowości.

 

Jakościowa metoda zbadania opinii

Metoda zogniskowanych wywiadów grupowych pozwala na zyskanie danych o charakterze jakościowym podczas spotkań, które są organizowane dla niewielkich grup konsumentów. Wśród walorów tej metody wymienia się:

  • możliwość pozyskania informacji ze strony samych klientów;
  • zyskanie wskazówek na temat możliwości rozwiązania pojawiających się problemów.

Wywiady te w ramach badania opinii klientów mogą zostać wykorzystane jako narzędzie skupiające się na zagadnieniu jakości usług, jak i określenie stopnia satysfakcji. Najważniejszym w przeprowadzanym wywiadzie jest zadbanie o przebieg dyskusji, która będzie nakierowana na cel, a ponadto pozwoli uczestnikom na swobodne wyrażenia swoich uwag oraz poglądów.

 

Jakość procesów abdawczych

Przez jakość rozumie się zbiór właściwości konkretnego obiektu, które są w stanie zaspokoić aktualne oraz prognozowane potrzeby. Przy tym pojęcie to stosowane jest w odpowiedzi do przedmiotów, które łatwo można opisać bądź też zmierzyć. W obszarze jakości należy zwrócić uwagę na takie elementy jak:

  • efekt;
  • sposób, w jaki zostały wykorzystane dostępne środki;
  • organizacja usług i satysfakcji odbiorców.

                                                                                     

Ilościowe sposoby gromadzenia danych

Wykorzystując innowacyjne metody gromadzenia i interpretacji danych w takich procesach jak badania opinii klientów możliwe jest szybkie i wiarygodne przeprowadzenie projektu. W szczególności należy podkreślić, że rozwiązania związane z wykorzystaniem takich metod jak CATI, CAPI czy CAWI dają także możliwość na:

  • budowanie relacji z klientami,
  • oddziaływanie na postrzeganie firmy w społeczeństwie;
  • wzmacnianie anonimowości i poufności;
  • wyzbycie w badanych poczucia bycia ocenianym.

 

Metodę zawsze dobiera się do celu

Każda z przywołanych metod ma swoje mocne, jak i słabe strony. Wybierając jedną z nich należy zastanowić się nad tym, w jaki sposób pomoże ona osiągnąć cel. Dzięki pozyskanym informacjom w obrębie badań opinii klientów można realizować obrane strategie  rozwojowe, jak i wyznaczać nowe cele.

Tagi

badania opinii klientów badanie opinii klientów badanie satysfakcji klienta badania satysfakcji klienta badania satysfakcji klientów badania opinii klienta badanie satysfakcji klientów badanie opinii klienta aplikacja do badania opinii klientów
Badania ankietowe od 4 zł.