Sondaż jako metoda badania opinii publicznej

Opinia publiczna niemal od zawsze stanowi przedmiot zainteresowania różnych środowisk i podmiotów rynkowych. Tak więc, w związku z prowadzonymi działaniami, badanie opinii jest dla nich jednym z priorytetów - pozwala wszak poznać aktualne poglądy społeczeństwa i usprawnić dzięki temu własny proces decyzyjny oraz minimalizować ryzyko podjęcia działań niewłaściwych.

Ale jak szybko i efektywnie zbadać opinię? Najprostsza odpowiedź brzmi: poprzez przeprowadzenie sondażu.

Zacznijmy jednak od początku.

 

Co to jest opinia publiczna?

Najoględniej mówiąc, opinia publiczna dotyczy tego, co społeczeństwo lub konkretne grupy ludzi myślą i sądzą na zadany temat - na ogół jest nim funkcjonowanie państwa i jego instytucji. Opinia publiczna dotyczy po prostu realiów życia dzisiejszych społeczeństw – pokazuje m.in. nastroje społeczne, postawy i reakcje na aktualne wydarzenia, pokazuje uprzedzenia i stereotypy, którymi kierują się ludzie. Wpływ na opinie publiczną mają głównie media, które wywierają i kształtują ludzkie motywy działania.

Proces badania opinii może przebiegać na różne sposoby. Wybór techniki badania zależy głównie od tego, co tak właściwie chcemy zbadać, jak dużą populację badanych rozpatrujemy i jakie mamy w tym zakresie zasoby - zarówno te finansowe, jak i czasowe. Jak wspomniano na wstępie - najpopularniejszą formą prowadzenia badań opinii publicznej jest sondaż.

 

Czym jest sondaż?

Jest to - ogólnie rzecz ujmując - ilościowa metoda badań, która nie zakłada bezpośredniej obserwacji, a która polega na przeprowadzeniu ankiety wśród wybranej grupy (próby badawczej) z większej populacji (co istotne, grupa ta pod względem swoich cech reprezentują odpowiednie cechy ww. populacji). Ponieważ pozwala na zebranie rzetelnych danych, sondaż uchodzi za bardzo popularną metodę badania opinii publicznej.

 

Jakie są sposoby zbierania danych w sondażu?

Badania sondażowe przeprowadzić można na dwa sposoby: bezpośrednio i pośrednio.

Bezpośredni pomiar oznacza, że respondent sam wypełnia ankietę osobiście, a pośrednio - że to ankieter zadaje kolejne pytania kwestionariuszowe i zapisuje odpowiedzi respondenta.

 

Metody te różnią się między sobą stopniem kontroli przebiegu badania i anonimowości respondenta.

Do metod pośrednich zaliczamy:

  • wywiad w domu respondenta (PAPI/CAPI);
  • wywiad w miejscu publicznym (PAPI/CAPI);
  • wywiad telefoniczny (CATI).

Do metod bezpośrednich zaliczamy z kolei natomiast ankiety pocztowe (papierowe) i ankiety internetowe (CAWI).

 

Jakie są plusy i minusy sondażu?

Jak każda metoda badawcza, sondaż również ma swoje wady i zalety.

Do głównych zalet tej metody zaliczamy:

  • oszczędność kosztów i czasu;
  • bardzo dużą rzetelność przeprowadzonych badań;
  • dużą ilość zebranych danych;
  • standaryzację odpowiedzi;
  • poczucie anonimowości;
  • pozwala przebadać dużą ilość osób.

 

Natomiast do wad zaliczmy:

  • brak elastyczności;
  • powierzchowność badania;
  • sztuczność badania.

 

Tytułem podsumowania - dlaczego warto wybrać sondaż?

Przeprowadzenie sondażu daje nam ogląd sytuacji, która nas interesuje. Pozwala na szybkie i efektywne zebranie rzetelnych informacji, poglądów i ocen, a ilość technik badawczych służących do przeprowadzania sondażu pozwala wybrać tą najbardziej odpowiednią metodę badania opinii.

Tagi

badania opinii badania ankietowe sondaż badanie opinii płatne ankiety badanie opinii klientów
Badania rynku okiem teleankietera z 5-letnim stażem Sprawna współpraca z agencją badawczą - na jakich zasadach powinna się opierać? Ankiety za pieniądze sposobem na zarabianie Zdecyduj się na realizację marketingowego badania leków i zmaksymalizuj sprzedaż! Statystyka w badaniach naukowych Jakie korzyści można odnieść dzięki realizacji badania rynku fitness? Projekty market research dla farmacji – na czym polegają? Badania ankietowe pracowników – ilościowa ankietyzacja Badania opinii pacjentów – w jakim celu i jak są prowadzone? Sondaże Badania rynku Skuteczne sprawdzanie jakości obsługi Badania rynku dla firm Badania satysfakcji pacjentów Badanie rynku FMCG Badania opinii - najszybciej, najrzetelniej, najtaniej? Badania opinii – krok w przyszłość Badania rynku jako istotny dział badań marketingowych Zalety i wady stosowania poszczególnych technik badań sondażowych Badanie sondażowe Sondaż jako metoda badania opinii publicznej Jak niedrogo przeprowadzić badanie rynku i opinii? Analiza Ankiet Badanie satysfakcji klienta - po co firmom znajomość poziomu zadowolenia klientów? Wskaźniki w badaniach satysfakcji klientów Innowacyjny kontakt z klientem dzięki ankietom online Badanie opinii - panel badawczy jako środek komunikacji z klientem Nowoczesne sposoby weryfikacji opinii klientów Dlaczego badanie rynku to szansa na rozwój własnego biznesu? Badania omnibusowe - sposób na szybkie i tanie badanie opinii Opinia klientów pod kontrolą Etyka w procesie badawczym Badania opinii konsumentów w kontekście jakości Jak rozmawiać z pracownikami? Badania satysfakcji klienta Pacjent w świetle swojej opinii Opinia wymagająca stałej kontroli Jak prawidłowo zmierzyć opinię klienta? Badanie opinii klientów - proces skupiony na poprawie sytuacji Badania opinii klientów sposobem na trwałą współpracę Opinia turystów ma znaczenie! Badanie, które może stanowić wizję na przyszłość Badanie satysfakcji konsumentów jako droga do sukcesu Dlaczego warto przeprowadzać badania satysfakcji klientów? Co należy wiedzieć o badaniach opinii pracowników? Czego dowiesz się o swoich pracownikach podczas badania ich opinii? Wskazówki dotyczące realizacji badań satysfakcji pracowników Na czym polega zarabianie na ankietach i z czym się to wiąże? Profesjonalna obsługa pacjenta a innowacje w branży medycznej Panel badawczy
Badania ankietowe od 4 zł.