Jak niedrogo przeprowadzić badanie rynku i opinii?

Badanie rynku i opinii pozwala pozyskać nieocenioną wiedzę, która – mądrze wykorzystana – może przekuć się w uzyskanie silnych przewag konkurencyjnych i przynieść wymierne korzyści w postaci większych zysków. Wbrew pozorom jednak uzyskanie tej wiedzy w cale nie musi być przedsięwzięciem kosztownym.

 

 

Jak niedrogo przeprowadzić badanie rynku i opinii?

Dogodnym rozwiązaniem, które w wiarygodny sposób pozwala pozyskać opinie konsumenckie oraz niezbędne rynkowe wskaźniki są badania ankietowe, które – jako ilościowe metody pomiaru – umożliwiają obsługę dużych, ogólnopolskich i reprezentatywnych prób badawczych (duża liczebność zwiększa rzetelność uzyskanych wyników), a przy tym mogą być realizowane relatywnie szybko i ekonomicznie. Koszt netto realizacji pojedynczej ankiety - jak wskazuje przykładowy poglądowy cennik badania ankietowego jednej z firm badawczych - kształtuje się już od 5-6 zł (ankiety elektroniczne prowadzone za pośrednictwem panelu konsumenckiego) – nieco droższe są tradycyjne ankiety elektroniczna CAWI (od 6-10 zł za pojedynczą ankietę), ankiety telefoniczne CATI (od 10-15 zł za ankietę) oraz tradycyjne ankiety papierowe (od 15-20 zł za ankietę).  Ostateczna cena  ankiety zależy od kilku czynników, w tym m.in. – liczby pytań oraz grupy docelowej, która objęta jest badaniem ankietowym. Rozpatrując wątek kosztowy warto mieć jednak na uwadze zarówno korzyści, które gwarantują badania ankietowe same w sobie, jak i zalety poszczególnych metod pomiaru (dla przykładu – możliwość opatrywania ankiet elektronicznych materiałami wideo/fotografiami czy  udział ankietera w ankietyzacji CATI/CAPI/PAPI).

Jak wskazano wcześniej, najniższe koszty jednostkowe generuje ankietyzacja oparta na panelu konsumenckim – przyjrzyjmy się pokrótce na czym polega specyfika tej metody badań.

 

Ankiety elektroniczne panelu konsumenckiego

Wykorzystanie panelu konsumenckiego w badaniach ankietowych omówmy, dla lepszego zobrazowania zagadnienia, na przykładzie panel Badanie Opinii. Panel ten to portal internetowy, który zrzesza konsumentów z całej Polski - obejmuje osoby zróżnicowane ze względu na ich cechy społeczno-demograficzne, osobowość, tryb i styl życia, a także nawyki i preferencje konsumenckie. Co istotne, nad całością bazy panelistów czuwa specjalny system, weryfikujący m.in. poprawność danych profilowych czy unikalność podawanych przez panelistów adresów e-mail.

Bogata baza profili, obejmująca dane kontaktowe pozwala kierować zaproszenia do wypełnienia ankiet elektronicznych (CAWI) tych konsumentów, którzy wpisują się w rozpatrywaną grupę docelowa badania - wpływa to na zainteresowanie badaniem i zaangażowaniem w udzielanie odpowiedzi. Motywacją dla panelistów jest także fakt, że za każdą wypełnioną ankietę uzyskują oni punkty, które mogą później zamienić na ich ekwiwalent pieniężny - konkurencyjne stawki oraz częstość badań sprzyjają zasilaniu domowych budżetów, a także przekładają się na stałe poszerzanie bazy konsumenckiej panelu.

Ankietyzacja panelu Badanie Opinii, jak wspomniano, odbywa się z wykorzystaniem ankiet elektronicznych (CAWI) dzięki czemu, prócz precyzyjnego docierania do grup docelowych badania, panel zapewnia szybki czas realizacji pomiaru oraz relatywnie niski koszt samego badania. A do tego wykorzystuje zalety ankiet on-line, w tym m.in. możliwość wykorzystania materiałów audio-wizualnych czy mechanizmu rotowalności odpowiedzi kafeterii oraz automatycznych przejść pomiędzy pytaniami kwestionariusza.

Aspekty te przekładają się na dużą popularność badań przy użyciu paneli konsumenckich, czyniąc z nich tych samym bardzo dobry sposób na niedrogie prowadzenie badań rynku i opinii.

Badania rynku okiem teleankietera z 5-letnim stażem Sprawna współpraca z agencją badawczą - na jakich zasadach powinna się opierać? Ankiety za pieniądze sposobem na zarabianie Zdecyduj się na realizację marketingowego badania leków i zmaksymalizuj sprzedaż! Statystyka w badaniach naukowych Jakie korzyści można odnieść dzięki realizacji badania rynku fitness? Projekty market research dla farmacji – na czym polegają? Badania ankietowe pracowników – ilościowa ankietyzacja Badania opinii pacjentów – w jakim celu i jak są prowadzone? Sondaże Badania rynku Skuteczne sprawdzanie jakości obsługi Badania rynku dla firm Badania satysfakcji pacjentów Badanie rynku FMCG Badania opinii - najszybciej, najrzetelniej, najtaniej? Badania opinii – krok w przyszłość Badania rynku jako istotny dział badań marketingowych Zalety i wady stosowania poszczególnych technik badań sondażowych Badanie sondażowe Sondaż jako metoda badania opinii publicznej Jak niedrogo przeprowadzić badanie rynku i opinii? Badanie satysfakcji klienta - po co firmom znajomość poziomu zadowolenia klientów? Wskaźniki w badaniach satysfakcji klientów Innowacyjny kontakt z klientem dzięki ankietom online Badanie opinii - panel badawczy jako środek komunikacji z klientem Nowoczesne sposoby weryfikacji opinii klientów Dlaczego badanie rynku to szansa na rozwój własnego biznesu? Badania omnibusowe - sposób na szybkie i tanie badanie opinii Opinia klientów pod kontrolą Etyka w procesie badawczym Badania opinii konsumentów w kontekście jakości Jak rozmawiać z pracownikami? Badania satysfakcji klienta Pacjent w świetle swojej opinii Opinia wymagająca stałej kontroli Jak prawidłowo zmierzyć opinię klienta? Badanie opinii klientów - proces skupiony na poprawie sytuacji Badania opinii klientów sposobem na trwałą współpracę Opinia turystów ma znaczenie! Badanie, które może stanowić wizję na przyszłość Badanie satysfakcji konsumentów jako droga do sukcesu Dlaczego warto przeprowadzać badania satysfakcji klientów? Co należy wiedzieć o badaniach opinii pracowników? Czego dowiesz się o swoich pracownikach podczas badania ich opinii? Wskazówki dotyczące realizacji badań satysfakcji pracowników Na czym polega zarabianie na ankietach i z czym się to wiąże? Profesjonalna obsługa pacjenta a innowacje w branży medycznej
Badania ankietowe od 4 zł.