Etyka w procesie badawczym

Przeprowadzanie procesów badawczych powinno za każdym razem odbywać się z uwzględnieniem zachowania dobra uczestników, a także powinien zostać zachowany szlachetny cel badania. Jednak zagadnienie zachowania dobra i szlachetności w badaniach społecznych nie jest jasnym sformułowaniem, a stąd wynika potrzeba doprecyzowania tychże pojęć.

 

Po pierwsze: dobro człowieka

Obok narzędzi i metod badawczych, umiejętności gromadzenia i analizowania danych istnieją nienaukowe kwestie, które mają wpływ na kształt ogólnej działalności badawczej. Do jednej z takich kwestii zaliczyć można sprawę etyki w badaniach. Badania społeczne uwzględniają dwie podstawowe zasady etyczne:

  • nie krzywdzić innych;
  • dobrowolne uczestnictwo.

 

Problematyka badawcza kształtuje proces

W kontekście procesu badawczego warto przyjrzeć się początkowemu etapowi badania, czyli  określeniu problematyki badawczej oraz jej specyfiki. Od poprawnego jego przygotowani zależy przebieg całego przedsięwzięcia. W ramach tego punktu ustala się podstawowe zagadnienia, których będzie dotyczył proces. Pytania powinny:

  • być zestawem odpowiednim do badanego zagadnienia;
  • dotyczyć problemów teoretycznych bądź praktycznych;
  • odnosić się do tego, czego nauka jeszcze nie wie;
  • posługiwać się zagadnieniami adekwatnymi do danej dyscypliny naukowej;
  • zawierać wskazówki odpowiedzi na pytania;
  • być spójne i merytoryczne.

 

Etyka wzmacnia proces badawczy

Pytania zadawane w procesie badawczym mogą odnosić się bezpośredni do badanego zagadnienia lub stanowić porównanie względem innych obiektów/zjawisk tej samej kategorii. Ustalając problematykę badawczą należy mieć na uwadze usytuowanie badanego zagadnienia względem już istniejącej wiedzy, a także wskazanie specyfiki samego badania. W tym momencie bardzo ważne jest, aby nie zapomnieć o etyce badania społecznego. W dziedzinie omawianych badań zasada nie krzywdzenia innych odnosi się do:

  • zadawania pytań, które nie skrzywdzą ich odbiorców;
  • respektowania prawa o prywatności;
  • zachowania poufności i anonimowości;
  • unikania celowego wprowadzania w błąd.

 

Nie zawsze sprawy są tak proste…

Co do zachowania dobrowolności uczestnictwa w badaniu napotyka się pewne trudności... Przede wszystkim dlatego, iż chcąc poznać zachowania danej grup w badaniach społecznych np. za pomocą obserwacji, zapytanie się o zgodę wiąże się z wywarciem wpływu na zachowania tejże grupy, co może skutkować zachowywaniem się przez członków w taki sposób, aby jak najlepiej wypaść w oczach badacza. Stąd przed przystąpieniem do badania konieczne jest rozważenie pytania czy wybrana technika nie jest sprzeczna z etyką.

Badania rynku okiem teleankietera z 5-letnim stażem Sprawna współpraca z agencją badawczą - na jakich zasadach powinna się opierać? Ankiety za pieniądze sposobem na zarabianie Zdecyduj się na realizację marketingowego badania leków i zmaksymalizuj sprzedaż! Statystyka w badaniach naukowych Jakie korzyści można odnieść dzięki realizacji badania rynku fitness? Projekty market research dla farmacji – na czym polegają? Badania ankietowe pracowników – ilościowa ankietyzacja Badania opinii pacjentów – w jakim celu i jak są prowadzone? Sondaże Badania rynku Skuteczne sprawdzanie jakości obsługi Badania rynku dla firm Badania satysfakcji pacjentów Badanie rynku FMCG Badania opinii - najszybciej, najrzetelniej, najtaniej? Badania opinii – krok w przyszłość Badania rynku jako istotny dział badań marketingowych Zalety i wady stosowania poszczególnych technik badań sondażowych Badanie sondażowe Sondaż jako metoda badania opinii publicznej Jak niedrogo przeprowadzić badanie rynku i opinii? Badanie satysfakcji klienta - po co firmom znajomość poziomu zadowolenia klientów? Wskaźniki w badaniach satysfakcji klientów Innowacyjny kontakt z klientem dzięki ankietom online Badanie opinii - panel badawczy jako środek komunikacji z klientem Nowoczesne sposoby weryfikacji opinii klientów Dlaczego badanie rynku to szansa na rozwój własnego biznesu? Badania omnibusowe - sposób na szybkie i tanie badanie opinii Opinia klientów pod kontrolą Etyka w procesie badawczym Badania opinii konsumentów w kontekście jakości Jak rozmawiać z pracownikami? Badania satysfakcji klienta Pacjent w świetle swojej opinii Opinia wymagająca stałej kontroli Jak prawidłowo zmierzyć opinię klienta? Badanie opinii klientów - proces skupiony na poprawie sytuacji Badania opinii klientów sposobem na trwałą współpracę Opinia turystów ma znaczenie! Badanie, które może stanowić wizję na przyszłość Badanie satysfakcji konsumentów jako droga do sukcesu Dlaczego warto przeprowadzać badania satysfakcji klientów? Co należy wiedzieć o badaniach opinii pracowników? Czego dowiesz się o swoich pracownikach podczas badania ich opinii? Wskazówki dotyczące realizacji badań satysfakcji pracowników Na czym polega zarabianie na ankietach i z czym się to wiąże? Profesjonalna obsługa pacjenta a innowacje w branży medycznej
Badania ankietowe od 4 zł.