Badania rynku jako istotny dział badań marketingowych

Przeprowadzanie w dosyć regularnych odstępach czasu badań marki, produktu, klienta, czy pozycji na rynku, jest już standardem dla działów marketingowych średnich i dużych firm. Również małe coraz częściej sięgają po ten środek. O tym, że warto nie trzeba nikogo przekonywać. Warto jednak zapoznać się chociaż z podstawami tego dosyć skomplikowanego zagadnienia, jakim są badania marketingowe, a bardziej szczegółowo – badania rynku. To między innymi wizerunek, reklamy, opakowania, kontakty z klientami, reklamacje, konkurencja, strategia rozwoju. To wszystko elementy, które można badać w ramach badania rynku. Co dalej się z tym robi? Właściwe wszystko. Naprawdę. Dzięki solidnie przeprowadzonym badaniom można wnioskować o tym, co należy zmienić w relacjach z klientem, czy wprowadzić nowe opakowanie, a nawet czy zmienić skład produktu. Można też odnaleźć jakąś niewykorzystywaną przez firmę wcześniej niszę i rozszerzyć działalność.

Co w rynku można badać

To zagadnienie równie pojemne, jak same badania marketingowe, po prostu schodzimy o szczebel niżej w uszczegóławianiu. Zatem przyglądamy się popytowi i podaży, relacjom cenowym, podmiotom związanym z firmą (konsumenci, kooperanci), produktom i usługom, otoczeniu na rynku. I tak, dalej można uszczegóławiać. Badania rynku to m.in. badania struktury rynku, które zawierają analizę wielkości rynku, trendów na rynku, czynników sukcesu, czynników ryzyka, udziałów firm w rynku, dystrybucji, konkurencji. Badania segmentacji rynku to z kolei podobne grupy uczestników rynku, którym przyjrzenie się pomaga na określenie obszaru działania firmy i jej możliwych rynków docelowych. Dalej jest badanie strategii marketingowej (wizja firmy, jej misja, skuteczność strategii konkurencji, strategii produktowej, rozwojowej, dystrybucyjnej, promocyjnej), badanie marki (świadomości spontanicznej i wspomaganej u konsumentów, skuteczności kampanii marketingowych, pozycji marki w stosunku do konkurencji, kapitał marki), badania klienta (określanie grupy docelowej, preferencji zakupowych, satysfakcji klienta z produktów), badania produktów (głównie opierające się na testach konsumenckich).

Dzięki czemu można badać

Podstawą zbierania danych, które później poddamy analizie, często jest analiza desk resarch, a więc danych już zastanych. Często wykorzystuje się również badania telefoniczne (CATI), on-line (CAWI) i badania jakościowe, opierające się na wywiadach grupowych (FGI), a w dalszej kolejności na wywiadach indywidualnych (IDI). Dużo rzadziej już korzysta się z PAPI, a więc ankiet papierowych. Nadal w badaniach klienta i jego obsługi standardem jest tajemniczy klient. Można je między sobą łączyć, ważne, żeby nie poprzestać na jednej metodzie badawczej, bowiem konieczne jest porównywanie danych pochodzących z wykorzystania różnych metod. Zawsze warto mieć punkt odniesienia. To zdecydowanie pomoże firmie umocnić swoją pozycję. Świadczy też o tym, że badania opinii w niektórych punktach pokrywają się z badaniami rynku. Oprócz klientów bada się przecież potencjalnych odbiorców, a badania rynku przeprowadza się na poziomie lokalnym, regionalnym, czy ogólnopolskim.

Badania rynku okiem teleankietera z 5-letnim stażem Sprawna współpraca z agencją badawczą - na jakich zasadach powinna się opierać? Ankiety za pieniądze sposobem na zarabianie Zdecyduj się na realizację marketingowego badania leków i zmaksymalizuj sprzedaż! Statystyka w badaniach naukowych Jakie korzyści można odnieść dzięki realizacji badania rynku fitness? Projekty market research dla farmacji – na czym polegają? Badania ankietowe pracowników – ilościowa ankietyzacja Badania opinii pacjentów – w jakim celu i jak są prowadzone? Sondaże Badania rynku Skuteczne sprawdzanie jakości obsługi Badania rynku dla firm Badania satysfakcji pacjentów Badanie rynku FMCG Badania opinii - najszybciej, najrzetelniej, najtaniej? Badania opinii – krok w przyszłość Badania rynku jako istotny dział badań marketingowych Zalety i wady stosowania poszczególnych technik badań sondażowych Badanie sondażowe Sondaż jako metoda badania opinii publicznej Jak niedrogo przeprowadzić badanie rynku i opinii? Badanie satysfakcji klienta - po co firmom znajomość poziomu zadowolenia klientów? Wskaźniki w badaniach satysfakcji klientów Innowacyjny kontakt z klientem dzięki ankietom online Badanie opinii - panel badawczy jako środek komunikacji z klientem Nowoczesne sposoby weryfikacji opinii klientów Dlaczego badanie rynku to szansa na rozwój własnego biznesu? Badania omnibusowe - sposób na szybkie i tanie badanie opinii Opinia klientów pod kontrolą Etyka w procesie badawczym Badania opinii konsumentów w kontekście jakości Jak rozmawiać z pracownikami? Badania satysfakcji klienta Pacjent w świetle swojej opinii Opinia wymagająca stałej kontroli Jak prawidłowo zmierzyć opinię klienta? Badanie opinii klientów - proces skupiony na poprawie sytuacji Badania opinii klientów sposobem na trwałą współpracę Opinia turystów ma znaczenie! Badanie, które może stanowić wizję na przyszłość Badanie satysfakcji konsumentów jako droga do sukcesu Dlaczego warto przeprowadzać badania satysfakcji klientów? Co należy wiedzieć o badaniach opinii pracowników? Czego dowiesz się o swoich pracownikach podczas badania ich opinii? Wskazówki dotyczące realizacji badań satysfakcji pracowników Na czym polega zarabianie na ankietach i z czym się to wiąże? Profesjonalna obsługa pacjenta a innowacje w branży medycznej
Badania ankietowe od 4 zł.