Zalety i wady stosowania poszczególnych technik badań sondażowych

Techniki przeprowadzania badań sondażowych w badaniach opinii obarczone będą bardzo często wszelkiego rodzaju wadami, aczkolwiek będą także posiadały swoje zalety. W związku z tym, każde z nich predestynowane będzie do specyficznych rodzajów zastosowania. Kluczem do sukcesu będzie prawidłowe dobranie techniki w zależności od problemu badawczego. Im lepiej uda nam się dostosować technikę badawczą do rodzaju przeprowadzanego badania, tym lepsze osiągniemy efekty badania w postaci bardziej rzeczywistych odpowiedzi na stawiane w badaniu pytania. Zobaczmy więc jak wyglądają w szczegółowym zestawieniu poszczególne techniki badawcze wraz z ich wadami oraz zaletami.

WYWIAD OSOBISTY W DOMU

Mocne strony:

  • Wysoka realizacja próby
  • Skomplikowane i dłuższe kwestionariusze
  • Możliwość zachęcania do odpowiedzi
  • Możliwość wyjaśniania nieścisłości
  • Korzystanie z pomocy wzrokowych
  • Dotarcie do szczególnych respondentów

Słabe strony:

  • Długi czas realizacji
  • Wysokie koszty
  • Wpływ ankieterski
  • Problemy z kontrolą
  • Brak anonimowości - problemy z pytaniami wrażliwymi
  • Bezpieczeństwo ankieterów

WYWIADY W MIEJSCACH PUBLICZNYCH

Mocne strony:

  • Korzyści zbliżone do tych z wywiadów w domach, ale także: tańsze i mniej czasochłonne

Słabe strony:

  • Reprezentatywność próby
  • Błąd frekwencji
  • Krótkie kwestionariusze

WYWIADY TELEFONICZNE

Mocne strony:

  • Rozproszenie próby
  • Niskie koszty
  • Szybkość realizacji
  • Jednoczesne kodowanie danych i weryfikacja
  • Skomplikowane kwestionariusze

Słabe strony:

  • Niereprezentatywność prób
  • Niski stopień realizacji
  • Numery zastrzeżone i numery firm
  • Krótkie kwestionariusze
  • Proste skale

ANKIETY POCZTOWE

Mocne strony:

  • Rozproszenie próby
  • Możliwość prób celowych
  • Stosowanie tematów wrażliwych
  • Brak efektu ankieterskiego
  • Respondent może wypełniać we własnym tempie

Słabe strony:

  • Brak wpływu na czas realizacji
  • Koszty ponownych wysyłek i zachęt
  • Brak nadzoru i możliwości wyjaśniania
  • Proste kwestionariusze

SONDAŻE INTERNETOWE

Mocne strony:

  • Brak kosztów ankietera
  • Jednoczesne kodowanie danych, szybkość analizy
  • Możliwość użycia pomocy wizualnych, dźwiękowych
  • Dotarcie do specjalnych grup

Słabe strony:

  • Konieczność posiadania technologii (koszty)
  • Zmienny współczynnik realizacji
  • Zakłócenie odpowiedzi

Podsumowanie

Jak więc widzimy, każda z technik zbierania informacji sprawia iż badanie opinii będzie dawać nam zupełnie odmienne wyniki, wobec czego też, powinniśmy tutaj przede wszystkim starannie dopasować technikę do efektów jakie zamierzamy osiągnąć. Okazuje się bowiem iż każda z nich będzie nadawać się do zastosowania w innych przypadkach, a co za tym idzie, warto tutaj starannie przeanalizować wszystkie fakty, aby w ostatecznym efekcie, osiągnąć wyniki badań, pozwalające na bezpieczne ich wdrażanie w działalności społecznej i politycznej. Aby osiągnąć wyniki, jak najwierniej oddające rzeczywisty stan poglądu społeczeństwa na dane kwestie.

Badania rynku okiem teleankietera z 5-letnim stażem Sprawna współpraca z agencją badawczą - na jakich zasadach powinna się opierać? Ankiety za pieniądze sposobem na zarabianie Zdecyduj się na realizację marketingowego badania leków i zmaksymalizuj sprzedaż! Statystyka w badaniach naukowych Jakie korzyści można odnieść dzięki realizacji badania rynku fitness? Projekty market research dla farmacji – na czym polegają? Badania ankietowe pracowników – ilościowa ankietyzacja Badania opinii pacjentów – w jakim celu i jak są prowadzone? Sondaże Badania rynku Skuteczne sprawdzanie jakości obsługi Badania rynku dla firm Badania satysfakcji pacjentów Badanie rynku FMCG Badania opinii - najszybciej, najrzetelniej, najtaniej? Badania opinii – krok w przyszłość Badania rynku jako istotny dział badań marketingowych Zalety i wady stosowania poszczególnych technik badań sondażowych Badanie sondażowe Sondaż jako metoda badania opinii publicznej Jak niedrogo przeprowadzić badanie rynku i opinii? Badanie satysfakcji klienta - po co firmom znajomość poziomu zadowolenia klientów? Wskaźniki w badaniach satysfakcji klientów Innowacyjny kontakt z klientem dzięki ankietom online Badanie opinii - panel badawczy jako środek komunikacji z klientem Nowoczesne sposoby weryfikacji opinii klientów Dlaczego badanie rynku to szansa na rozwój własnego biznesu? Badania omnibusowe - sposób na szybkie i tanie badanie opinii Opinia klientów pod kontrolą Etyka w procesie badawczym Badania opinii konsumentów w kontekście jakości Jak rozmawiać z pracownikami? Badania satysfakcji klienta Pacjent w świetle swojej opinii Opinia wymagająca stałej kontroli Jak prawidłowo zmierzyć opinię klienta? Badanie opinii klientów - proces skupiony na poprawie sytuacji Badania opinii klientów sposobem na trwałą współpracę Opinia turystów ma znaczenie! Badanie, które może stanowić wizję na przyszłość Badanie satysfakcji konsumentów jako droga do sukcesu Dlaczego warto przeprowadzać badania satysfakcji klientów? Co należy wiedzieć o badaniach opinii pracowników? Czego dowiesz się o swoich pracownikach podczas badania ich opinii? Wskazówki dotyczące realizacji badań satysfakcji pracowników Na czym polega zarabianie na ankietach i z czym się to wiąże? Profesjonalna obsługa pacjenta a innowacje w branży medycznej
Badania ankietowe od 4 zł.